header-1.jpg

Jaarverslag 2015 door de Voorzitter

2015 Jaarverslag v/d Voorzitter

Ga maar weer ff zitten want is weer een aardig lang jaarverslag. Het was weer een jaar met aardag wat schuivers

De Paasrit; uitgezet door Arco v/d Vis.
Ik zou daar graag een mooi verhaal over vertellen maar was helaas zelf niet aanwezig en wacht nog steeds op het verslag die ik nog van Arco zou krijgen. 1 ding weet ik wel dat het goed geslaagd was en was een natte rit... en dan heb ik het niet over de regen.

Dus verder met de  Slippies-rit
Deze was uitgezet door alleen Frans Stolk want Kokkel liet het afweten door een gebroken hiel en daardoor niet zo mobiel was. Dus had Frans toegezegd het ditmaal alleen te doen en volgend jaar weer een rit uit te zetten en dan samen met Kokkel... (tenzij ie ‘weer’wat heeft)

Vanwege feestiviteiten op de haven vanwege Texel  600 Jaar Stad konden we niet op de Haven starten dus verzamelde we bij de viswinkel de Oude Vismarkt in Oudeschild (lekker dichtbij Frans z’n huus.
Daar verzamelde 49man en Erik Jasper sloot zich later nog aan tijdens de rit. Dus uiteindelijk met 50man op pad gaan. Nog ff snel Bonne z’n uitleenwiel terug gewisseld voor zijn eigen met Jan-Jelle. Daarna met Frans voorop en gingen we richting de haven... maar nog geen 10 meter te hebben gehaald was Tom Bakker al gestrand en kon dus meteen geladen worden op bezemwagen. Bij de eerste stop zouden we Tom weer zien met een andere Solex die ie van thuis had opgehaald. Toen dus over de haven. Door de Ruyterstraat onder de dijk langs richting Den Hoorn. Mooi stukkie door Den Hoorn gereden en toen onder de duinen naar het bos. Daar begonnen de problemen voor Frank Ellen. Zijn Solex begon al meer te stotteren en later deed ie helemaal niets meer. Het uitblazen van de leidingen en de sproeier deed ook niet erg veel. Ook had Michel (Bonne z’n zwager) ook problemen met zijn Solex.. Deze ging steeds langzamer en langzamer. Dus waren Michel, Frank en Bonne en ik aardig achterop geraakt en moest er nog ff gebeld worden met Dries waar nu preciesde tussenstop was. Dit was bij van Rijsselberghe midden in het bos bij de Monnikenweg. Daar was helaas wat weinig frisdrank.... ik weet zeker dat daar straks bij de rondvraag nog wat vragen over komen. Maar verder met het verhaal moest Dries nog ff heen en weer om meer ‘frisdrank’te halen. Maar dat was eigenlijk helemaal niet zo erg want we zaten daar heerlijk in de achtertuin in het zonnetje. Alleen de Solexdokter had het heel erg druk met de poging tot reparatie van Frank zijn Solex. Deze was alleen niet meer te repareren.

Na daar een uurtje te hebben vertoeft gingen we weer op pad. hier en daar over wat onverharde paden gereden naar de Koog. In de Koog natuurlijk effe door de dorpsstraat daarna eigenlijk zig zaggend richting Oudeschild waardoor het effe leek dat we weer richting Cocksdorp  gingen en later weer richting de Waal maar uiteindelijk stopte op ons eindpunt bij Transport bedrijf Eelman op de Veenselange weg. Er was aardig wat vis gegeten en hadden uiteindelijk precies1 slippie over.

Toen het ritje met Scheur moar Deur.
Er was dus weer bezoek van de vaste wal, het waren ditkeer geen duitsers maar man wat waren die gasten moeilijk te verstaan. De mannen van Scheur Moar Deur waren met 13-man en van ons maar 2 (Ik en ons nieuwe lid Silvan Hoep, Silvan Hoep met toch wel de mooiste Solex van Texel moet ik zeggen)

Nu heb Silvan een knappe Solex; maar alle mannen van Scheur moar Deur hadden toch ook echt allemaal een knappe Solex.

We verzamelde om 13:30 bij de Kombuis, maar de mannen waren al met boot 11:00 gekomen en zaten dus al ff te wachten op ons. Dus konden we mooi aanschuiven in de serre en daar eerst maar 's een biertje drinken voordat we op pad zouden gaan.

Eigenlijk was het alweer veel ste gezellig voordat we weg gingen en besloten dus om 14:00 om er toch nog ientje te doen voordat we weg gingen. Het biertje was al snel op en 10min rijden waren we al bij de Solexdokter om aan onze overkantse vrienden te laten zien wie onze Solexdokter is en wat ie allemaal wel niet in huis heeft. Het werd al heel snel duidelijk dat Scheur moar Deur ook hun eigen Solexdokter hadden die mee was en ook duidelijk de kennis heeft om elke Solex binnenstebuiten te kunnen keren.

Na dus een korte stop bij Willem gingen we over het skillepaadje en de hogeberg met klein stukje off-road richting de pontweg. Maar al voordat we off-road gingen had er eentje pech. Hun Solexdokter had het binnen binnen enkele gemaakt zodat we de tocht weer konden voortzetten. Willem was ook klein stukje met ons meegereden maar haakte af naar Den Burg omdat ie nog 6 Solexen moest repareren die week. Dus gingen we verder richting het bos over de hoornderweg. Daar moesten we weer ff stoppen aangezien iemand een lekke band had. Er zat een hele scheur in. Maar gellukig was er iemand met van die potjes schuim en verwonderswaarlijk werkte het ook nog... dus misschien goed ideetje voor ons om mee te nemen.

Toen we onze weg konden vervolgen reden we in het bos met een omweggetje naar 't turfveld. Daar ook lekker gezeten omdat het super weer was. Op een gegeven moment moesten we toch weer verder en zijn richting Paal 17 gereden en toen door naar de koog. Daar nog lekker op terras gezeten bij de Bilder en genoten we van het aanzicht. (het was namelijk rokjesdag). Na hier ons weer kostelijk vermaakt te hebben vervolgde we onze weg onder de duinen door naar de Slufter en uitendelijk helemaal om de Noord langs de vuurtoren en uiteindelijk onder de dijk door naar Cafeetje via Oost. En omdat ik me beetje had verkeken hoe lang het duurde krijg ik al veel aanwijzingen dat mensen een droge mond hadden en graag ergens wilde stoppen. Dus maar ff stoppen bij Sieme in Oost en hopen dat hij 15biertjes in de koelkast heb staan.... Hij was wel thuis maar had helaas geen 15 biertjes in de koelkast. Hij gaf natuurlijk zijn jongens de schuld ervan; maar wij weten wel beter en waren diep diep teleurgesteld. Dus toen snel door naar het cafeetje die wel koud pils hadden voor ons.

In het cafeetje aangekomen zat Hans Arnoud te wachten op ons want die wilde ook nog wel een stukje meerijden. Dus na een korte stop bij het cafeetje zijn we doorgereden in eigenlijk een rechte lijn naar Hotel de Kieviet waar Dirk de BBQ al aan het voorbereiden was. Daar hebben we lekker van een BBQ genoten (al was er wat vlees dat uit zichzelf begon te bewegen maar zal daar verder niet teveel over zeggen) en hebben natuurlijk ook genoten van een aantal pilsjes en berenburg cola's.

Verslag Overkantse Rit 2015:
Wat als slogan kreeg na de rit: Het Solexrijden blijft een ‘Gok’ en Jan weet wel waarom.

Deze rit uitgezet door Jacob Keijzer en Marcel Winder, de rit zou eigenlijk veel langer zijn en zouden eigenlijk ergens eindigen waar Jaap Tuitman ons had moeten terugbrengen naar Texel. Vanwege de kosten van de Rival en het vervoer etc. Was daarom opgave verplicht. We hadden minimaal 30 rijders nodig en helaas werd dat dit jaar al snel duidelijk dat we dat niet gingen halen. Daarom moest de rit veranderd worden, maar was daardoor zeker niet minder gezellig geworden.

We verzamelde met bootje 10 op het panorama dek. En daarna verzamelde we ons weer bij Hotel Lands-end dit zodat Edwin de Smidt met zijn zoon zich toe konden voegen tot  de groep. Iedereen was aanwezig die zich ook op had gegeven... Daar gevraagd dat we opzoek zijn naar nieuwe bestuursleden maar bleef natuurlijk akelig stil en wat huishoudelijke mededelingen zouden op pad gaan....Althans dat dachten we... Maar mijn uitleg zeker niet duidelijk genoeg of Arnold Wesselman had teveel biertjes gedronken de avond ervoor want Arnold ging zijn eigen weg en heel opmerkelijk volgde het grootste deel van de groep Arnold. Dus de bezemwagen moest al meteen snel in actie komen en Arnold ff stoppen en vragen waar ie heen ging. Dit wist ie zelf eigenlijk ook niet. Dus kon hij weer rechtsomkeer met de rest van de groep om uiteindelijk Marcel en Jacob te volgen. Dus de rit begon al goed. We gingen achter Hotel lands-end langs achter de dijk maar toch al snel eraf via de Postbrug richting het centrum, langs de coffee-shops en het centrum in. Via het station richting Den Helder Zuid en door het park van Den Helder. Daarna via de Kortevliet en Dwarsvliet naar de Lange vliet en via Julianadorp richting Callantsoog.

Daar bij het eind van de Zuidschinkeldijk ff een plas-stop. Precies op de plek van de welbekende homo ontmoetingsplaats. Maar zo welbekend was ie niet want niemand kon hem Dus beetje vreemd dat niemand de plek kent maar Jacob wel... dus ja... In ieder geval mooie plek om ff de piemel te voorschijn te toveren voor een plasje want er waren zelfs ‘bezoekers’. Na de korte stop en verhaaltje van Jacob gingen we weer verder. Met omweggetje naar Petten en ‘achterlangs’ ECN. Naar de KNRM van Petten waar bijna de broodjes warme knakworst klaar stond. De  eerste stop waar dan effe wat gegeten en gedronken kon worden. Precies daar achter de dijk heeft een strand verbreding plaats gevonden en enorm veel zand opgespoten. Dus moest er even achter dijk gekeken worden zodat je meteen ge-zandstraalt kon worden en eigenlijk niets mee kon krijgen van Jacob zijn verhaal omdat er gewoon te veel wind stond. Dus teruggekomen naar de lunch-plek kon Jacob zijn verhaal doen terwijl iedereen daar genoot van een warme chocomel.

Daarna weer verder, via Sint-Maarten vlotbrug met een omweggetje naar ’t Zand, naar Cafe de Jonge Prins. Dat was de volgende stop waar we werden opgewacht door een mooie schone blonde. Na hier een uurtje lekker te hebben vertoeft en weer opgewarmt konden we weer verder.

Dus bij ’t zand weg in Noordelijke richting langs het kanaal (aan de rechter kant). Met het windje in de zij zat de gang er nog wel aardig in. Jan Bruin die zijn Solex niet zo hard ging vandaag had na de stop in ’t zand toch nog even lopen draaien aan de verstelbare sproeier waardoor ie nu toch ineens wel heel snel liep. Maar helaas was het extra vermogen voor Jan wat teveel en hoestte hem volop bij Arno van Schaik achterop. Gelukkig viel Arno niet maar helaas was het voor Jan Bruin anders. Die viel volop met zijn neus op het asfalt. Dus ja schrammen op de voorhoofd en Neus en een bloedneus. Dus bloedde wel aardig waarop Jan zittend op zijn knietjes zegt: Jeetje wat een bloed. Waarop geantwoord werdt het stopt vanzelf na 5 liter. Gelukkig kwam het niet zo ver want na wat proppen in zijn neus en doekje op de neus leek het erg mee te vallen. De Solex moest wel achterop de bezemwagen want de decompressie hendel en de rem hendel waren afgebroken. En Jan had niet meer zo’n zin om op de Solex verder te gaan.Na Jan grootendeels te hebben opgelapt konden we weer verder naar het pondje waar Marcel Winder de overtocht sponsoorde en nu links via het kanaal de weg konden vervolgen naar Den Helder. Toen met omweggetje door Den Helder uiteindelijk richting de boot van 16:30.

Aangekomen bij de boot was eindelijk het bloeden van Jan zijn neus gestopt... het was niet zo raar dat dat even geduurd heeft. Hij heeft namelijk een aardig grote neus. Tijdens het gezellig na-praten op de boot werd er verteld dat de rit nog niet over was en nog naar de eindbestemming moesten.
Dus van de boot af en via Den Hoorn, naar Hoge Berg en uiteindelijk naar Marcel Winder zijn schuur waar de BBQ en een biertje klaar stond. Bij de Hoge Berg moest nog wel effe Arnold Wesselman opgehaald worden want die had een lekke voorband en kon dus niet verder.

Bij Marcel nog erg veel gelachen, vooral met onze stunt-piloot Jan Bruin. Die waarschijnlijk de Zondag niet alleen van zijn crash hoofdpijn heeft overgehouden. Met een biertje op zijn er nog wat foto’s gemaakt van Jan zijn zogenaamde bloederige been en werd natuurljik via Facebook gedeeld. Dus nog weken mensen moeten uitleggen dat het allemaal wel mee viel en dat het BBQ-saus was wat je op de foto’s zag.

Dan als laatste De Snert-rit 2015, ditmaal uitgezet door Jan Bruin en Hans Arnoud.
We verzamelde om 13:30 op de groeneplaats waar we precies om 14:00 wegreden met 39 man. Dus een zeer goede opkomst.
We reden weg van de groeneplaats en natuurlijk door de weverstraat, en toen al een hele snelle stop net om het hoekje van de binnenburg in de Burgwal pal voor Museum en Galerie en Atelier Maria Roelofsen. Daar deed ik nog ff voorkomen alsof we daar naar binnen zouden gaan. Maar natuurlijk zou het eerste stop in Cafe Mans zijn en niet in de Atelier. In Cafe Mans voegden Jan,Paula en Patrick zich nog toe tot de groep. Dus nu met 43man. Daar na 1 snel rondje drinken, snel weer op pad. En zoals vorige keren waren Jan Bruin en Hans Arnoud weer snel op pad met de gang er goed in. Was weer een groepje de aansluiting kwijtgeraakt. Ik was daar 1 van maar wist gelukkig waar de volgende stop zou zijn. Dus heeft een klein groepje rondje Den Burg gereden hopende de rest te vinden toen dan maar naar de Hoge Berg gereden langs Texel'94 en richting de Pontweg en toen terug gereden richting de Schilderend waar de rest op de kruising van Haffelderweg stond te wachten. Die zelf vanuit Den Burg via de AH waren gereden en via de Mars naar de Haffelderweg en daar ff op de rest heeft gewacht. Van daar waren we rechtreeks naar de Vang gereden in Oudeschild in de 'sleutel'schuur van Hans waar daar Sjoerd en Sebas klaar stonden met Warme Chocola en speculaas koek gesponsoord door Bakker Timmer. Na deze stop gingen we weer op pad over de laagwaalderweg, en de gang zat er weer goed in. Ook hadden we grotendeels de wind in de rug waardoor we de gang er lekker in konden houden. Via de waal richting eierland over de Zaandammer dijk en via hoofdweg naar Limietweg om daar over te kunnen steken richting de Slufter. Uiteindelijk stopte we bij Sluftercafe om daar weer ff op te warmen. Na daar lekker te hebben gezeten en genoten van wat drinken en warme hapjes gingen we na een klein uurtje weer op pad. Aangezien de wind vanuit zuiden kwam hoopte iedereen eigenlijk dat we niet nog veel Noordelijker zouden gaan vanwege dat het dan wel eens een koude lange weg terug kon zijn vanaf het eindpunt..... En inderdaad gingen we richting de Cocksdorp over het fietspad door de duinen. Bij het vertrek zag Paul even een tandem fiets over het hoofd en reed tot het ongenoegen van deze tandem fietsers bijna van de weg. Maar niemand zag de grond van dichtbij dus ging dat gelukkig allemaal net goed. Dus ff spannend maar later zou het nog veel spannender worden. Want het laatste stukje van het fietspad (dichtbij de Cocksdorp) wat door een stukje bos gaat lagen wel heel veel natte bladeren op het fietspad wat het echt superglad maakte. Maar Hans en Jan zouden geen autocrossers zijn als ze daar de vaart minderde; dus gewoon vol gas door rijden. Uit eindelijk iedereen door dat gevaarlijke stuk heengekomen zonder te vallen, maar net waar het weer droog werd raakte onze Penningmeester(es) Jeannette Korff van het fietspad af en naast het fietspad was het zo soppig, dat Jeannette hard op het asfalt viel. En ze had haar hondje achterop in een korf dus het was ook voor de hond ff schrikken. maar de korf was open geklapt en haar hondje had gelukkig niets opgelopen zoals Jeannette zelf. Dus toch weer ff schrikken... Maar gelukkig waren we dichtbij ons eindpunt wat het Eierlandsche Huis was. Daar werden de Solexen opgeladen op een kar, zodat je de optie had om met Bus mee terug te rijden en dan op zondag je Solex kon ophalen op de Vang in Oudeschild. Maar de rit was natuurlijk niet af zonder wat Snert te hebben gegeten  die Joost zelf had klaargemaakt en echt superlekker was. Jan had zijn DJ-set daar ook staan. Dus hebben daar nog mogen genieten van Jan zijn DJ kunsten en natuurlijke zijn gebruikelijk Condoom-act. Om 21:00 kwam de bus ons halen die het grootste deel heeft afgezet in Den Burg voor cafe de Slock waar je nog vele leden kon vinden tot in de late uurtjes.
Dus kort samengevat een super-rit met weer een heel hoog gemiddelde km's per uur. En dit keer heeft Jan Bruin het zonder kleerschuren overleefd. Dus een super geslaagde rit.
Dit was weer de laatste rit van dit jaar en kunnen terug kijken op een goed jaar.